fredag den 28. juni 2013

Nåede du ikke med på kurset - Styrk din karriere med faglige medier den 17. juni 2013 - så læs opsummering her


 
Den 17. juni 2013 afholdte Finansforbundet kurset; Styrk din karriere med sociale medier, i samarbejde med Natasha Friis Saxberg, digital rådgiver og forfatter.

Formålet med kurset var at give deltagerne inspiration til at skabe og styrke deres faglige profil og karriere på sociale medier.

Deltagerne fik et indblik i det digitale univers, herunder tjenester som LinkedIn, Twitter, Instagram, Slideshare med flere. Derudover var der eksempler på hvordan man kan bruge digitale medier til at styrke sit netværk, profilere ens kompetencer og finde ens faglige rollemodeller rundt om i verden.

Deltagelse på sociale medier handler primært om at give værdi til ens netværk, før du kan forvente at få værdi igen - for du får hvad du giver. Jo mere aktiv du er jo mere synlig bliver du for dit netværk, og derved øger man muligheden for at komme i dialog, og blive forbundet med nye spændende og mennesker, online som fysisk.

Overskrifter og tips fra kurset


1.             Et stærkt netværk er en kompetence. Dyrk dit netværk før du søger arbejde.

Det tager tid - op til flere år, at opbygge et stærkt netværk. Som i enhver anden relation er det bedst at starte med selv at give værdi, før man kan bede om hjælp. Derfor stiller man sig selv i en svær situation, hvis man skal starte med at “bruge folk” til at hjælpe sig videre, når først man søger job. Det er langt lettere at pleje sin karriere og relationer mens du er i arbejde. Sørg for at forbind dig med alle dem du møder på din faglige vej, fra kunder, samarbejdspartnere, chefer, undervisere og andre. For man ved aldrig hvor viden, inspiration eller hjælpen kommer fra.

2.             Udfyld din profil på LinkedIn og andre sociale netværk, så andre kan se hvad du arbejder med og brænder for.

Det er ikke kun en fordel at have en stærk profil på LinkedIn når du søger nye udfordringer. LinkedIn handler i lige så høj grad om at styrke dit netværk, så du kan udføre dit arbejde endnu bedre. Jo flere interessante mennesker du kender, jo mere åbent er vinduet til verden, og ikke mindst den viden man modtager. Man bliver bedre oplyst og bedre forbundet - hvilket er en kompetence i sig selv. Husk at skriv hvad du laver og ikke kun din titel, tilføj et seriøst billede, skriv løbende statusopdateringer om afsluttede projekter, resultater eller overskrifter fra din hverdag - krydr gerne med links til interessante artikler, billeder og video.

3.             Find og kommuniker dit “Why”.

Det der får andre mennesker til at følge og lytte til en, er når de mærker vores passion og det der driver os - også kaldet vores “why”. Hvorfor vi går på arbejde om morgenen, hvorfor vi føler at det vi laver er vigtig og giver mening. Folk lytter ikke til hvad du gør og hvordan du gør det, de lytter til hvorfor du gør det. Denne TED talk af Simon Sinek beskriver vigtigheden af at kende og kommunikere sit why.

4.             Hent inspiration fra rollemodeller rundt om i verden.

Søg efter de personer der kan inspirere dig, rundt om i verden, og se hvem de er forbundet med. På Twitter kan man søge efter ord og personer, og se alt hvad de deler. På LinkedIn kan man følge grupper samt “Influencers” som er viden fra indflydelsesrige personer på LinkedIn. Rollemodellerne kan også være andre brugere som er dygtige til at kommunikere, eller som er gode til at udfylde deres LinkedIn profil. Dem kan man blive inspireret af, hvis man har svært ved at komme i gang. 

5.             Du bliver hvad du deler!

Fokuser på den værdi du gerne vil opnå på digitale medier, og dine karriere mål. Vi har tendens til at beskrive fortiden, i stedet for at tale om det vi gerne vil lave i fremtiden. Vores narrativ er den måde andre opfatter os på, og det er vigtigt at de historier vi fortæller, svarer til dem vi er - og vil være i fremtiden.

Der var en livlig dialog, og deltagerne delte mange gode tips med hinanden. Nogen var bange for at ens chef troede man søgte job hvis man var på LinkedIn, hvor til svaret var at man må forklare og tage en dialog om hvordan man bruger sociale medier, for netværk og den afledte viden er en meget vigtig kompetence. Vi talte også om hvor meget man skal fylde på. Nogen sagde alt andre sagde 10 år tilbage - såfremt ens tidligere jobs har en relevans, eller siger noget om ens profil er det værd at medtage så meget som muligt.

Inspirer dit netværk - del gerne disse tips og præsentationen med dem du kender.


Find og del gerne præsentationen og dette indlæg med dine kolleger og øvrige netværk, så de kan blive inspireret til at styrke deres karriere og faglighed med sociale medier.  Se, del og download præsentationen på SlideShare.

INSPIRATION



Deltag på nogen af de kommende kurser hos Finansforbundet.

TESTIMONIALS FRA DAGEN


Lina Odorico


“Natasha Friis Saxberg er en meget inspirerende formidler. Hun brænder for sit fag og forstår at formidle budskabet på en forståelig måde, så man kan se værdien i de sociale medier, og selv får lyst til at interagere. Personligt har jeg ændret min holdning til det at bruge sociale medier, og vil fremover pleje mit netværk regelmæssigt. Et spændende og lærerigt kursus, som jeg personligt fik en masse inspiration af.”

Lene Broe


“Et meget inspirerende foredrag - jeg bliver nødt til at få min profil på plads. Gode indlæg og godt med små videoer. Det er tydeligt at Natasha brænder for emnet. Alt i alt en dejlig aften, selv om kaffen manglede efter maden :-)”

 
Tak til Rahuvaran Pathmanathan og Naja Anthonsen for gode tips til brugen af LinkedIn. Tak til Line Odorico og Lene Broe for udtalelserne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar