Tips til optimering af din online profil
Af Natasha Friis Saxberg![]() |
Natasha Friis Saxberg |
Rigtig mange
der har et job glemmer at vedligeholde deres LinkedIn profil, herunder at
skrive hvad de konkret arbejder med, forbinde sig med folk de møder på deres
karrierevej, og bede om anbefalinger på LinkedIn (recommendations), fra deres kolleger, kunder og samarbejdspartnere.
Når først man er ledig
kan det nemlig være en større opgave, at aktivere dem man har mødt i sit
tidligere virke. Så første råd er til alle dem der er i arbejde, husk at plej
jeres profil og netværk løbende – for et godt netværk er en kompetence i sig
selv, også i det arbejde du sidder med nu. Til alle der står med et
akut behov, vil jeg give følgende råd ud fra Stines indlæg (sidste uges profil).
Fortæl hvordan andre kan hjælpe dig. Det er en rigtig god idé
at fortælle folk hvorfor man inviterer dem – og husk at fortæl dem hvordan de
kan hjælpe dig. Stine spørger også om man skal skrive man er jobsøgende. Dette
er et svært spørgsmål, for det er lettere at finde job når man har et, og skal
man så skilte med at man søger? Personligt ville jeg ikke skrive det, jeg ville
i stedet fokusere på det jeg laver i den periode, hvad end det er
videreuddannnelse, samarbejde med organisationer, som frivillig eller andre
tiltag man kan tage fat på for at være og virke aktiv. Jeg ville hellere skrive
det til de folk jeg henvender mig til at jeg søger nye udfordringer indenfor X
område. For nogen kan det måske virke bedre at skrive man søger job, her må du
mærke efter hvad der er rigtigt for dig, i din situation.
Fokuser på det du vil lave i fremtiden.
Det er aldrig godt at
virke panisk – selv om man er det. Og i Stines tilfælde skal hun fokusere på
den videreuddannelse hun er i gang med, når hun formidler hvad hun er i gang
med nu, og ikke mindst præcisere det hun gerne vil arbejde med i fremtiden. Vi
har alle nogen afveje i vores karriere, som kan åbne nye døre, det er denne
rejse Stine er i gang med, hvilket er positivt, så husk at formulere det sådan.
De fleste siger ja til en kop kaffe og
ikke mindst til at hjælpe,
så dyrk også dit netværk offline, da det kan have en bedre effekt, hvis man
skal aktivere folk til at hjælpe en.
Hvad brænder du for – og viser du det? Ens CV på LinkedIn kan nemt være præget
af ens titel og ansvarsområder, og ikke så meget af de konkrete arbejdsområder
man har varetaget, projekter der er eksekveret og ikke mindst det man allermest
brænder for. Så her gælder det igen, at lægge vægt på det man gerne vil lave i
fremtiden. Stine har en masse erfaring fra forskellige områder, så når Stine skal
skrive sit CV og kompetencer, skal hun lægge
vægt på de erfaringer der spiller en rolle i forhold til det, hun gerne vil
arbejde med fremover. Det kan Stine gøre under det område der hedder ens
”Background” på LinkedIn, her kan man skrive hvad man aktuelt laver eller
fremhæve cases på opgaver man har gennemført, og som man gerne vil lave mere
af. Nedenstående er Stines ”Background”
beskrivelse på LinkedIn i dag, som er god og velskrevet, men den kan sagtens
brænde mere igennem. Sætter man sig i en arbejdsgivers sted, skal de inspireres
til hvordan de kan bruge Stines helt unikke kompetencer. Derfor skal ens
passion skinne tydeligere i gennem hvis man vi ramme modtageren. Man skal ikke
skrive så meget om hvad man arbejder med men hellere hvorfor.
Eksempel
Jeg brænder for at få mennesker til at præstere deres bedste, gennem fysisk og
faglig udvikling. Som HR og uddannelseskonsulent, har jeg specialiseret mig i
at sikre at mine kolleger og medarbejdere har fået tilpasset læring til deres
personlige profil.Medarbejdertrivsel handler både om medarbejderes mentale og fysiske sundhed. Derfor er jeg ved at uddanne mig som personlig træner, og vil fremover gerne trække på menneskers fysik, så de står står stærkere med deres faglige udvikling.
Som medarbejder gør jeg en forskel når virksomheden har opstillet mål for udvikling af organisationen. Jeg har tidligere gennemført følgende projekter:
- Beskriv cases fra din karriere, der
understøtter hvorfor du er verdensmester til det du laver og brænder for.
- Læg vægt på de kompetencer i dine cases, der
svarer til det job du søger, det kan du skrive under ”summary” på din LinkedIn
profil, og under hvert sted du har arbejdet.

Husk at få anbefalinger på LinkedIn. Det er en rigtig god ide at bede tidligere kolleger, kunder og samarbejdspartnere om en anbefaling, også kaldet recommendations på LinkedIn. Det betyder meget for arbejdsgivere, at se hvilke ord og kvaliteter andre associere dig med.
Tag direkte fat i de personer der kan hjælpe dig. Meld ud til dem du kender at du søger job, og hvad du ønsker at arbejde med fremover. Tag direkte fat i de personer du mener der kan hjælpe dig, for vi kan alle glemme en mail, men vi glemmer ikke at nogen personligt beder os om hjælp.
Hent
mere inspiration
Her er
inspiration fra en TED Talk af Simon Sinek, om hvorfor det er vigtigt at
fokusere på ens ”Why”. http://www.youtube.com/watch?v=K3NJdOhdR28. Når I er på LinkedIn så læg mærke til de profiler der er gode, og lad jer inspirere af det profilerne deler om sig selv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar