mandag den 24. juni 2013


Tips til optimering af din online profil

Af Natasha Friis Saxberg
Natasha Friis Saxberg
Rigtig mange der har et job glemmer at vedligeholde deres LinkedIn profil, herunder at skrive hvad de konkret arbejder med, forbinde sig med folk de møder på deres karrierevej, og bede om anbefalinger på LinkedIn (recommendations), fra deres kolleger, kunder og samarbejdspartnere.
 
Når først man er ledig kan det nemlig være en større opgave, at aktivere dem man har mødt i sit tidligere virke. Så første råd er til alle dem der er i arbejde, husk at plej jeres profil og netværk løbende – for et godt netværk er en kompetence i sig selv, også i det arbejde du sidder med nu. Til alle der står med et akut behov, vil jeg give følgende råd ud fra Stines indlæg (sidste uges profil).
 
Fortæl hvordan andre kan hjælpe dig. Det er en rigtig god idé at fortælle folk hvorfor man inviterer dem – og husk at fortæl dem hvordan de kan hjælpe dig. Stine spørger også om man skal skrive man er jobsøgende. Dette er et svært spørgsmål, for det er lettere at finde job når man har et, og skal man så skilte med at man søger? Personligt ville jeg ikke skrive det, jeg ville i stedet fokusere på det jeg laver i den periode, hvad end det er videreuddannnelse, samarbejde med organisationer, som frivillig eller andre tiltag man kan tage fat på for at være og virke aktiv. Jeg ville hellere skrive det til de folk jeg henvender mig til at jeg søger nye udfordringer indenfor X område. For nogen kan det måske virke bedre at skrive man søger job, her må du mærke efter hvad der er rigtigt for dig, i din situation.
 
Fokuser på det du vil lave i fremtiden. Det er aldrig godt at virke panisk – selv om man er det. Og i Stines tilfælde skal hun fokusere på den videreuddannelse hun er i gang med, når hun formidler hvad hun er i gang med nu, og ikke mindst præcisere det hun gerne vil arbejde med i fremtiden. Vi har alle nogen afveje i vores karriere, som kan åbne nye døre, det er denne rejse Stine er i gang med, hvilket er positivt, så husk at formulere det sådan.
De fleste siger ja til en kop kaffe og ikke mindst til at hjælpe, så dyrk også dit netværk offline, da det kan have en bedre effekt, hvis man skal aktivere folk til at hjælpe en.
 
Hvad brænder du for – og viser du det? Ens CV på LinkedIn kan nemt være præget af ens titel og ansvarsområder, og ikke så meget af de konkrete arbejdsområder man har varetaget, projekter der er eksekveret og ikke mindst det man allermest brænder for. Så her gælder det igen, at lægge vægt på det man gerne vil lave i fremtiden. Stine har en masse erfaring fra forskellige områder, så når Stine skal skrive sit CV og kompetencer, skal  hun lægge vægt på de erfaringer der spiller en rolle i forhold til det, hun gerne vil arbejde med fremover. Det kan Stine gøre under det område der hedder ens ”Background” på LinkedIn, her kan man skrive hvad man aktuelt laver eller fremhæve cases på opgaver man har gennemført, og som man gerne vil lave mere af.  Nedenstående er Stines ”Background” beskrivelse på LinkedIn i dag, som er god og velskrevet, men den kan sagtens brænde mere igennem. Sætter man sig i en arbejdsgivers sted, skal de inspireres til hvordan de kan bruge Stines helt unikke kompetencer. Derfor skal ens passion skinne tydeligere i gennem hvis man vi ramme modtageren. Man skal ikke skrive så meget om hvad man arbejder med men hellere hvorfor.  

 

Eksempel

Jeg brænder for at få mennesker til at  præstere deres bedste, gennem fysisk og faglig udvikling. Som HR og uddannelseskonsulent, har jeg specialiseret mig i at sikre at mine kolleger og medarbejdere har fået tilpasset læring til deres personlige profil.

Medarbejdertrivsel handler både om medarbejderes mentale og fysiske sundhed. Derfor er jeg ved at uddanne mig som personlig træner, og vil fremover gerne trække på menneskers fysik, så de står står stærkere med deres faglige udvikling.

Som medarbejder gør jeg en forskel når virksomheden har opstillet mål for udvikling af organisationen. Jeg har tidligere gennemført følgende projekter:

-  Beskriv cases fra din karriere, der understøtter hvorfor du er verdensmester til det du laver og brænder for.
-  Læg vægt på de kompetencer i dine cases, der svarer til det job du søger, det kan du skrive under ”summary” på din LinkedIn profil, og under hvert sted du har arbejdet.

Giv et eksempel på du arbejder med. Det er altid svært for andre at forestille sig hvad man laver eller ønsker at lave, så her kan det hjælpe at beskrive en case fra ens hverdag. I Stines situation vil det være oplagt at beskrive eksempler på, hvordan hendes nye kompetencer konkret kan bruges i de jobs hun søger, herunder at medtage tidligere erfaringer.

Husk at få anbefalinger på LinkedIn. Det er en rigtig god ide at bede tidligere kolleger, kunder og samarbejdspartnere om en anbefaling, også kaldet recommendations på LinkedIn. Det betyder meget for arbejdsgivere, at se hvilke ord og kvaliteter andre associere dig med.

Tag direkte fat i de personer der kan hjælpe dig. Meld ud til dem du kender at du søger job, og hvad du ønsker at arbejde med fremover. Tag direkte fat i de personer du mener der kan hjælpe dig, for vi kan alle glemme en mail, men vi glemmer ikke at nogen personligt beder os om hjælp.

Hent mere inspiration

Her er inspiration fra en TED Talk af Simon Sinek, om hvorfor det er vigtigt at fokusere på ens ”Why”. http://www.youtube.com/watch?v=K3NJdOhdR28.

Når I er på LinkedIn så læg mærke til de profiler der er gode, og lad jer inspirere af det profilerne deler om sig selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar